Agön, Öregrund och Arholma

Allt såg perfekt ut, en perfekt plan men det är inte alltid det blir som man planerat. Efter Mellanfjärd seglade vi ner till Agön som skulle vara vår utgångsplats för seglingen ner till Öregrund. Agön ligger utanför Hudiksvall och det var här vårt drev pajade.

Mellanfjärd

Seglingen ditner var som planerat med kryss och svaga vindar. Det var lite gammal sjö men det gick bra. Dagen efter skulle det blåsa bra från Nordväst och det skulle vara vindar på drygt 10 m/s. Perfekt för segling ner till Öregrund. Agöns storhamn var väldigt fin och det var många båtar som skulle in till hamn i Hudiksvall för att börja jobba. En del som vi sett förut.

Xander utforskar vattnet.

På söndagen gick vi upp klockan halv 5 på morgonen för att segla ner och mycket riktigt så hade det börja blås upp enligt prognos. Nu skall det blåsa såhär enda till klockan tre men då borde vi vara nästan framme. Vid 11.30 så händer det som inte får hända, vinden dör ut helt och vi göra bara tre knop när vi strax innan låg på 9,5 -10 knop. Sjön var väldigt krabb och hög vilket gör att seglen bara står och slår, inte bra för rigg, segel eller själen. Det blev att starta järngenuan kl 14.30 och då var vi strax söder om Sjöjungfrun. Nästan 5 timmar motor i hög sjö, inte så kul.

Vi kom i alla fall fram till Öregrund vid 17 tiden och det blev en snabbdusch. Då händer något väldigt roligt och det var en av våra trogna följare som kom och hälsade på, Johan Sigg men gamla klasspolare. Väldigt kul att träffa dig Johan.

Gun, Wille och Elin kom in till Öregrund och det det blev en god måltid på Hummelgrund. Vi somnade väldigt ovaggade på kvällen.

Arholma kända majstång.

På måndagen så småpysslade vi lite innan vi släppte förtöjningarna. Nu bär det iväg söderut på för mig väldigt kända vatten. Vi seglade ner till Arholma, Österhamn. En väldigt fin hamn och vi fick plats vilket vi tyckte var konstigt men det dröjde inte länge förrän hela hamnen var full och knappt några svajplatser.

Vi tog en promenad på Arholma för att se oss omkring och det blev en glass i handelsboden. Det var många år sedan jag var på Arholma. Har kanske varit här någon gång tidigare men har varit här en vecka 1982.

Arholma handelsbod
Arholma kyrka
Bild från insidan av Arholma kyrka
Ett gammalt hus jag känner igen.