LWL: 12,05M
Beam: 3,98M
Draft: 2,30M
Mast heigh: 20,5M
DISP: 10Ton
Ballast: 3,6Ton
Water: 300L
Hotwater: 40L
Fuel: 200+100L
Main: 62m²
Jib: 52m²
Stix:38
Mer om Arcona Yachts finns att läsa på http://www.arconayachts.se
Ellen
Ellen är en Arcona 430 med tillverkningsnummer 5. Hon har varit med om mycket. Kalle och Helinä hämtade henne i Kungshamn 2009. De har seglat jorden runt i 4 år. Hon hade avverkat 42 000 NM när vi tog över henne.
De tycks ha haft en otrolig resa. Mer finns att läsa på https://syelaine.wordpress.com. Bra om man kan finska, men bilder går alltid att kolla på. De var klara med sin segling och kom till Arcona Yachts i Gustavsberg under september. Vi fick nöjet att ta över henne i november 2013.
Man får inte byta namn på båtar men hon hette Elaine men har modifierats till Ellen. Bägge namnen kommer ursprungligen från Helena och för att hedra min gamle framlidna faster tyckte vi att hon skulle få den modifieringen.
Vi började med att göra en bruttolista om vad som måste göras och vad vi ville. Att bygga om henne med två rattar kände vi som en bra investering för att göra henne mer modern och mer funktionell (se projektlänkarna). I och med att hon seglat mycket så fanns det ett antal nödvändiga åtgärder.
Vi bytte all stående och löpande rigg efter att Seldén konsulterats. Nya segel var också ett måste. När Micke på UK Syversen slet lite i sömmarna så föll seglet ihop. Många diskussioner och funderingar har det varit om vilka segel vi skall använda. Först hade vi tänkt välja Hydranet i både fock och storsegel, men vi tyckte att Hydranet i storen skulle bli alldeles för tungt, därför valde vi Tapedrive med dubbeltaffetta. Focken fick dock bli i Hydranet som vi dessutom har skurit upp i underliket för att möjliggöra att vågorna skall kunna rulla över.
Bruttolistan var lång men en del roliga saker har vi också gjort. Min frus önskan och Torgnys (Arcona Yachts VD) bävan var att tapetsera på huvudskottet. Lösningen blev rolig då vi tog en 2mm plexiskiva som vi limmade tapen på baksidan. Funkade jättebra och blev väldigt läckert. Många små saker har fixats men att få tvätta allt tyg med Vanish och tvättmedel gjorde susen. Tänk tanken att två personer med skjorts har bott där i 4 år, väldigt skitigt. 50 knoppar på dynorna fick sys om. Jackline blev en hejare på det. Alla durkar har lackats om i 6 lager, hela huset fullt med durkar under vintern. Alla lampor har bytts ut mot LED lampor för att spara energi.
Utrustning
Segel:
UK Syversen: Tapedrive kolfiber stor med dubbeltaffetta. Fock i Hydranet. Stormfock i orange färg.
Quantum: Code 0 på rulle, Spinnaker, Liten fock till kutterstag
Furlex under däck, Lazy bag.
Bombroms
Teknik:
Yanmar 4JH4AE, 55Hkr med Yanmar SD50 drev och Flexofold proppeller.
Mastervolt diselgenerator 3,5kW Whisper
Watt & Sea hydrogenerator 600 watt
Bogproppeller RMC Swingthruster
Watermaker Spectra Ventura 150 MPC
Generator Balmar 110A + regulatoruppgradering
Inverter Mastervolt Mass combi 12-2000-100
Skiljetransformator Mastervolt G1 3,5 kW
Kyl Isotherm 3200 uppgraderad med ASU SP
Extra kyl/frys med kombi termostat
Eberspräscher Airtronic L- D5
Batteribank 460aH för förbrukning, 80 aH start + extra batteri
Bimitop med två solceller fastskruvad i Bimi på 100 watt vardera.
Navigation:
Raymarine E90W x 2
Radar Raymarine Digital 4kW 18″
AIS True Heading både sändare och mottagare
Extra skärm vid navplats med extra tangentbord
Navtex Nav 6+ Mcmurdo
Iridium Extreme satelittelefon (9575) med Redport Optimezer.
VHF Raymarine 240 med extra lur i sittbrunn
Instrument Raymarine ST60, djup, speed, winddirection, Multi
Framåtseende ekolod Echopilot
Ebirb
Övrigt:
Takacat Lite 300 jolle, nu bytt till en Aruba Light 9 med hårt botten.
Thohatsu 9.8 hk utbordare (tvåtakt)
Alla genomföringar i komposit (Thru design)
Gasol är uppdaterat med två 5 kg kompositflaskor.
Viking livflotte för 6 personer
Grab Bag