Tillbaka i Sverige via Åland.

Nu börjar det lida mot sitt slut för segelsemestern. Vi gick över till Dagö, först till Heltermaa-Kärdla-Luidja och sedan till Kärdla Marina. Från Kärdla som skota vi för kryss och sträckte upp till Kökar. Det blev en fin dag med ganska jämna vindar på ca 11-17 knop. Helt perfekt! Det tog hela 12 timmar innan vi låg för svaj. Det är verkligen skönt att svaja när man seglat långt.

En komiframmare måste man få!

Efter Kökar så hade vi fin segling till Rödhamn förutom förbi Degerby där det var rätt in näbben och väldigt smalt. Så det blev motor. Vi blev omkörda av Poker Run Åland med ca 50 båtar. Jävla vad nära en del körde oss, inte helt okej. Sedan kan man undra hur PK det är att ha Poker Run i dessa miljötider, men de låter mysigt måste jag erkänna.

Båtgrannar på Hundudden!

Väl i Rödhamn som var väldigt fullt hittade vi en plats bredvid Niklas, så det blev en drink ihop efter det att Jacklines She Captain kompisar hade besökt oss. Vi drog rätt tidigt på morgonen för vi visste att vi skulle kryssa hela dagen.

Fullt på nocken!

Det var en fin segling över till Sverige trots kryss. Blåste ca 11-14 knop hela tiden. Vi var ett helt gäng som gick över Ålandshav samtidigt så det blev lite race…

Möte på min födelsedag med Camara Swe202, Arcona 321R.

Vi gick till Högmarsö Varv där vi skulle äta middag på kvällen. Vi har aldrig varit där men hört att det är superfint och kul att kolla på alla projekt som aldrig lär bli klara eller bara blir lik. Måste säga att maten på varvet var supergott. Åt en röding som var makalös. Smaken satt i flera dagar. Tack för alla gratulationer från alla!

En av projekten på Högmarsö
Varför inte en liten ubåt?

Efter Högmarsö så gick vi till Bockösundet för att träffa Ultimo. Kärt besök igen och vi hade en trevlig eftermiddag och en underbar middag ihop.

Conny och Carina på middag på Ellen!

Vi seglade iväg ganska tidigt för det skulle börja regna men regnet kom tidigare så det blev en regnsegling. Vi var i alla fall ensamma på fjärden. Vi seglade ner till Kullskär för vår årliga besök hos Lasse och Helene. Kul att också Disel Doris kom dit. Kul kväll efter bastu och sillunch.

Ellen på Kullskär!

Ikväll blir det sista kvällen på båten och det gör vi på båtklubbens holme på Sandön. Vi har bokat bastun klocka 18, vi måste ju hålla traditionen på topp.

Klubbhockey
Jackie myser i solen och ni ser klubbstugan bakom!

I morgon vänder vi till hemmahamnen för att ta oss ut till landet sista helgen. Det har varit en toppensemester måste jag säga. Tack och hej! På återhörande.