Första veckan avklarad och nu är vi i Hangö!

Förra lördagen påbörjade vi vår sommarsegling. Det gick undan upp till Fejan och vi tänkte nästan fortsätta hela vägen över till Mariehamn för det var så bra. Synd att vi inte gjorde det för på söndagen började det inte blåsa förrän vid tolvtiden.

Under tiden speglarna hade det tufft under Gotland runt så vi hade det mysigt med lite regn och mycket blåst.

Styrenheten på Pommern

När det var sin värst väder så passade vi på att besöka Pommern. Det var länge sedan jag var där och det var otroligt fint gjort.

Styrplatsen
Bra skick på Pommern!

När det lugnat ner sig så gick vi till Rödhamn som bara är 11 NM från Mariehamn. Jättefint är det där men när vi skulle därifrån blåste det rätt in i hamnen och vi delade boj med en annan båt. Lite körigt men det löste sig bra.

Rödhamn på kvällen men det såg inte ut så på morgonen.
Fin segling in till Finka Utö

Vi gick till Degerby på dagen och det var länge sedan jag var där. Det kan det kan Johan och Feffe intyga. Ganska litet ställe men helt okej. Dagen efter så seglade vi till Finska Utö. Vilken kanonsegling vi hade. Det bara gasade på.

På Utö gick vi runt hela ön och vi hittade när ett fartyg förliste 1929 och många gick bort. Ett monument har upprättats.

Monumentet

Efter Finska Utö så gick till Värnö! En liten hamn men inte så mycket mer. Bra läge men inte mycket mer. En positiv sak var att det hade ett eget bryggeri med mycket god öl. Det är ändå positivt.

Korsnäs polivlong!

Efter Värnö så gick vi till Kaknäs som är en väldigt fin hamn med mycket aktivitet. En återigen fin segling. Blev en trevlig middag på paviljongen med skumpa och så efter en lite V75 vinst!

Utsikt från paviljongen!
Glad frun!

Dagen hade ingen vind så vi gick för motor till Hangö. Kom hit vid lunchtid och har en bra plats. Har cyklat runt en hel del och det är fint som tusan. Vissa hus är så stora så att Solidan i Sverige verkar helt off. Det måste vara Finska Nokia chefer som bor här…

Schyst Restaurang!
Åt andra sidan ner mot havet!
Man förstår att Finnarna vill ha ett eget liv. Nato är viktigt efter man blivit attackerad vart 100 år.
Jacki på cykeltur!
Många stora hus finns längs stranden.

Vi får se men som prognos ser ut nu drar vi nog till Tallin i morgon.