Meckar och utflyktsdag i Vigo!

Äntligen är värmen här och massor av sol. Det är jätteskönt men det blåser en del. Jag och Lasse har meckat med Watermaker idag. Pumpen på den har brakat, nu gäller det att hitta någon ny. Inte lätt när man är på flytande fot. Fått några tips och det är bra att skicka mejl.  Vi har även haft ett läckage av sötvatten som vi tror har hittat felet på. Köksblandarens slangar var inte åtdragna. Kan det vara lösningen. Vi får se.

Fin promenad till borgen.

Efter meckandet så tog vi en promenad upp på berget och till parken Monte del Castro. Väldigt fin utsikt var det men många trappor upp blev det. Jackline brukar räkna men tappade räkningen.

Lasse och Jackline från borgen.
Islas Cias skall vi segla till imorgon som ni ser i bakgrunden.

Vi hade beställt en isolations transformator av Båtaccenten i Länna som skulle beställas och skickas till marinan Real Marina Nautico de Vigo. Beställningen skulle gå via Holland för att skickas därifrån ner till Spanien. Lite spännande var det men när vi kom i onsdags vid tvåtiden så låg paketet där. Den är nu bytt och vi har gått på ett riktigt Spanskt postkontor ”Correos” för att skicka tillbaka den gamla till Molle som kommer lämna in den på lagning. Få se hur det går.

Riktigt postkontor

Under promenaden till fortet såg vi massor av konstiga träd som vi undrar vad det är. Vi har lagt ut det på entreprenad till experter som vi känner men vi får se vad de kommer fram med. Har ni någon aning.

Trädet bär några konstiga frukter…
Har väldigt fina blommor.

Tillbaka i hamnen efter öl på ett litet torg gick vi förbi en fiskeaffär och köpte huggkrok och sänken. Vi får se vad vi får nästa gång.

Imorgon bär det av mot Islas Cies som är en nationalpark. Vi tycker vi sökt tillstånd på rätt sätt men mejlen har studsat tillbaka alltid förutom en gång och det räckte. De mejladresser de har på broschyrer, på ansökningsformulär gäller inte. Tack vare Björn och Gertrud fick vi tag i rätt adress och nu har vi ankringstillstånd i morgon och på lördag. Skall bli kul att segla dit även om det blåser lite.

Lite kul är det nästan, att bredvid oss så ligger en båt som heter Ultimo precis som våra vänner Conny och Carina. Fast denna är troligen den sista supermamo som byggdes och deras är en 54. Lite roligt ialla fall.

Ultimo betyder den senaste på franska.

5 kommentarer

1. Skönt med lite värme hos er. Här hemma har det varit grått och regn. Hoppas att ni har fått ordning på alla bitar som felar. Tur att ni är så händiga. Härliga bilder från er promenad.puss

2. Hej det är de tidigare ägarna till vår 54 som ägde super maramun också. Dem köpte den sista båten i varje klass

1. Jaha, det var mer en vad jag kände till. Vart drog han, till örnnästet? Måste varit svårt med en ubåt, haha