Vi seglar vidare till Tahanea

Det har varit väldigt roligt att se hur Kopra odlarna lever och hur de gör men vi måste vidare. Vi motorerar mellan alla bommisar och kommer tillbaka till lilla byn i Makemo. Vi skall fylla på bensin och Ola och Jenny skall hämta sin tvätt.

På söndagen skall Jenny åka hem till Sverige för att fira sin mamma som fyller 90 och vi skall vidare till nästa atoll.

Vi börjar med att se när det är läge att gå ut ur atollen. Vi tar dingen ut till passet klockan 11 och då är det helt slackt. Då vet vi förutsättningarna för eftermiddagen. Vi vill gå ut så sent som möjligt men inte i mörker. Sedan får vi inte segla för fort för vi vill komma fram i ljuset.

Våra beräkningar med hjälp av excel visade på att kl 16 skulle det vara slackvatten igen. Vi gjorde ordning båten och gick ut i passet. Men tänk så fel allting kan bli. Det är väldig stor skillnad när det är low Water eller High Water. Det har runnit in så mycket vatten i atollen under Highwater så utvattnet börjar mycket tidigare. Till det så är det fullmåne och då är det Spring Water också. Ut kom vi men vi hade 3 knops medström. Därute var det riktigt stora toppiga vågor men vi vek av mot öster så slapp vi det.

Blandade vindar

När vi seglade så började kanska omgående att regna och inte lite heller. Det bara öste ner och det blåste bra men inte från den riktningen det skulle vara NE utan SW. Det innebar att vi fick rulla in genuan rejält för att inte segla för fort. Genuan var bara som ett stormfock men ändå gjorde vi 5-7 knop, alldeles för fort.

Ganska lugnt och varjerande väder

I början av kvällen var det ett skådespel av åska. Har aldrig sett så många olika varianter. Sinuskurvor, klot som rullar och alla möjliga färger. Åskan var långt bort så det var otroligt vackert.

Vi kom fram till atollen på morgonen vi 8 tiden och det var alldeles lagom. Det var bara att passera in. Dock fick vi inte igång motorn då det verkar som startbatteriet har gett upp. Lyckligtvis visste Ola att på skiljerelät sitter det en kabel som man kan lägga på pluspolen så använder man förbrukningsbatteriets batterier i 30 sekunder. Det funkade och vi fick igång motorn.

Man ser över atollen till havet på andra sidan
Härligt vindstilla

Inne i atollen gick vi lite österut och hittade ett makalöst fint ställe och vi är helt själva här i denna delen av atollen Tahanea. Fin ankring.

Vi har fått tips från Jocke och Cecilia på Bliss att vi skall snorkla i det norra passet. Vi passade på när det var inkommande vatten. Tog dingen ut ur passet och flöt in med dingen i släp. Helt otroligt klart vatten är det här. Vi såg två eller tre hajar varav en av hajarna var väldigt intresserade av oss. Utöver det såg vi en stor Mantra som svävade så fint. Har dock inte lyckats få över videor från min GoPro men lite bilder finns.

Fint vatten
Kul att dyka ner lite
Massor av koraller
Mycket fiskar

Kvällen var helt magisk och jag stekte anka och Jackie gjorde ordning en god sallad och Palmhjärta med vinägrett. Solnedgången var väldigt fin

Några minuter före allt blir orange