Rycka loss!

Segla ifrån Visby i morse då vår tamp i land, en 18 mm Liros ryckts av klockan 5 på morgonen. Det var sydväst rakt in i hamnen och sjön var brutal. Vi hade redan bestämt oss för att segla upp till Fårösund idag för att det var bra vindar från rätt håll. I morgon blir det NV.

Avryckta Liros tampen.

Det blev in fin segling där vi logga mellan 8,5-10,5 knop med bara stor och två rev. Sjön var stor men det var inget som avskräcker för oss utan bara kul att få surfa lite.

Efter Kalmar så seglade vi upp till Borgholm och där mötte Niklas och Sofie upp igen. Sofie hade med sig massa kattsaker till Xander. Deras hund Crazy och Xander satt och kollade på varandra. Blev en shoppingtur på stan. På väg tillbaka träffade vi dem på en liten bar och det blev en runda där.

Niklas och Sofie på baren…

Efter Borgholm så seglade vi upp till Grankullaviken som är innanför Långe Erik (nordligaste viken). Superfin var det men väldigt blåsigt. Vi tog dingen in till vandrarhemmet för att ta en dricka. De hade musik Quiz på kvällen som de vill att vi skulle vara med på men det var för dåligt väder med mycket blåst och regn. Vi fick sällskap av Shadock till viken.

Shadock af Hundudden

Dagen efter så gick vi mot Visby, dock nu helt utan vind. Vi seglade i ett par timmar men insåg att det skulle ta väldigt lång tid. Där motorerade vi nästan hela sträckan på 40 NM. I Visby var det inte mycket båtar utan vi fick en bra plats inne i innerhamnen. Våra båtgrannar var snabbt framme med en kommiframmare. Supertrevliga i sin nyinköpta Sanner 391.

Massor av mat

Hade en mysig dag då vi gick runt muren runt Visby och åt en supermiddag på Bad Wolf. Shit vilken mat! Trötta och mätta så dök Passé och Sanna upp för det hade tagit en spontanare ner till Gotland för att let sommarhus. Vi hängde på dem dagen efter för att åka runt lite och kolla. Vilken dag det blev. Söder till Norr och Jackie fick sin tur för bi Gotland Strumpfabrik…

Passé, Sann och Jackie

Vi stannade i Ljungan för att käka lunch på Bruna Dörren, vilket ställe nere vi stranden. Kändes som att komma tillbaka till Karibien. Jättecoolt och supermat. Vi delade på potatispizza och även på pommes med parmesan, Wow vilken upplevelse.

Potatis pizza med massa vitlök
Karibien bar med Reggae

När det åkt hem så bestämde vi oss för att segla upp till Fårösund. Vindarna så rätt ut för det skall vrida till Nord. Ingen vill gå ut i det hårda vädret men det var helt okej men helt klart en del vågor. Det gjorde det hela lite roligare då man kan surfa på dem. Vi loggade 8,5 – 10,5 hela vägen med två rev och bara stor. Jättekul!.

Jackie på stranden

I morgon har vi hyrt bil för att ta oss runt på Fårö, får lite tanker tillbaka i tiden då vi skulle ta färjan över. ”Är ni helt intelligents befriade” fick vi av en lokalbefolkning när vi trängde oss i färjekön.