Segling i Östersjön

Efter vår lilla tour i Mälaren som slussade vi ut på tisdagen. Vi fick vänta en hel del i Södertälje kanal då två stora båtar skulle komma in. Slussen blev helt full så det tog lite tid innan alla kunde checka in.

Ellen i slussen, Rolf Grönmark har tagit bilden.

Vi motorerade ut ur Södertälje kanal och i slutet när vi kom ut så hissade vi segel och tog oss ner till Ringsön utanför Studsvik. Ringsön är en av Jacklines favoriter. Vi blev kvar här en dag extra för att det är så fint. Träffade en gammal bekant som hade en Arcona 36 förr i tiden, Göran Lindgren. Kul att träffas efter så många år.

Dag två så tog vi en promenad med Xander till Ringsö By på sex kilometer. Xander var jätteduktig att gå i början och framförallt i skogen som var kul, men i slutet så orkade han inte längre utan lade sig ner. Då fick vi bära en stund men det är inte kul heller så fick han gå lite. Åka jolle var inte kul alls, då trodde vi han skulle hoppa över bord.

Xander på skogspromenad.

Efter ringsön så seglade vi ner till Arkösund. Det var mycket båtar där till kvällen. Lite bunkring av sallad och lite färskt blev det. Dagen efter så kryssade vi i de små lederna mot Harstena. Fin segling med lagom vind.

Bageriet i Harstena By
Blev en lite fika på Bageriet.

Det var mycket båtar i Harstena, nästan för mycket så idag efter promenaden till Byn så seglade vi iväg till Bokö ca 14 NM söderut. Här är det inte mycket båtar utan vi är nästan själva. Det blev en lite sillunch när vi kom fram.

Sillunch på Ellen

Tanken är att vi skall segla vidare till Västervik i morgon för på måndag så blir det lite sämre väder. På tisdag sedan så vänder vinden och tar vi nog ett litet skutt söderöver.

Xander har lärt sig att hoppa upp på bommen och där ligger man bra.
Ska försöka ta mig till biminin också men det vinglar lite.