Guadalupe fram och tillbaka

Trots att vi är i EU land så funkar nätet sådär. Telenors avtalspart Digicell har väldigt dålig täckning på många ställen vi varit. Nåväl, slutgnällt om det men det är därför våra inlägg kommer ganska glest.

Systeryster Gun och mannen Wille kom i söndags för att segla med oss i två veckor. För att slippa hålla på med inklarering etc så håller vi oss på Guadalupe. Första dagarna blåste som attans men det gjorde inget för vi kunde åka in och se karnevalen som pågår i ca två veckor. Full rulle var det.

Wille under blå himmel
Lunch på Trekanten
Gun och Wille på Napoleons fort

’Därefter som gick vi ut till Ilet a Gosier, stora problem med att få fäste med ankaret, vi lyckades efter 5:e gången. Fin liten ö med massor av rev runt. Därefter seglade vi till Sainte Anne (som allting annat heter). Där går man in bland reven och det är grunt, riktigt grunt. Vi hade nog bara 30 cm tillgodo. Natten var helt vidrig för det guppade så mycket och blåste.

Sedan seglade vi till Marie Galante och staden St: Louis. Helt otroligt fint liten by där allt var ordning och reda. Vi träffade Managern på en pub som hade Peré Labat. Sagt och gjort vi promenerade dit för att kolla. Kul att se allt. Där fick man gå runt helt själv för att se hela processen.

Mäskkaren där sockerrören jäser
Wille lyckas äntligen få prova rom. Hon vägrade först för att Wille inte pratade franska
Sockerrören kokas på något sätt
Själva brännaren som står och puttrar
Jäskaren från ovansidan. Här luktar det mumma.
Grabbarna på upphällningen
Ett litet destilleri men naggande gott

Från Marie Galante seglade vi tillbaka för andra gången till Illes de Saintes. På vägen dit så höll Göran och Helene en boj åt oss. Göran gick upp till fortet och ropade på oss via handhållna VHF att han lagt sin dinge på en boj och de var bara att gå fram och ta. Men hua vad det gungar på Terre de haut. Första natten var vi uppe 4 gånger och ett bad för att rädda saker. Båten fullkomligt flög fram och tillbaka i vinden.

Dag två så skulle i hyra bil för att åka runt. Ellen Najad och Oda men även deras nätter hade varit förfärliga så de tog sovmorgon så vi blev själva. Men med en liten gul elbil körde vi runt och började med Napoleons fort. Väldigt fint besvarat var det. Vi besökte alla beachen också för att avlsluta med en god middag på en resturang med Ellen X2 och Oda. Gott och kul. Natten blev som vanligt inte kul. Känns som en tortyrkammare att ligga in en torktumlare när det blåser huggorm och rullar som f…n´.

Gula faran var vår kompis
Terre de Haut från syd. Därnere ligger vi och guppar
En av de fina beacherna
Uppe på Napoleons fort
Hamnen och staden från Napoleons fort
Min vackra fru
Vy över den vik som är mot NO
Hela öriket ser man.

Idag har vi seglat vidare till västsidan av Guadeloupe och då slutade vågorna. Nu ligger vi på svaj längst ner på västsidan och utanför Basse Terre. Skall bli gott att få sova gott hoppas jag. Här funkar även 3G.

6 kommentarer

1. Det verkar inte stämma det där med vindarna – vi hade ju hoppats på att ni skulle få lite lugnare efter det att vi lämnande … men men. Ser ändå härligt ut , och vi glädjer oss med att Gun och Wille är med. Krama alla från mig!

1. Vi får se om det blir lugnare i mrs. Det verkar bli kallare julångest upp vi kommer. Snar behövs filten när det går ner till 26 grader;)

2. Härligt att se att ni har det bra! Lite stökigt verkar det allt med rullningarna på nätterna. Hoppas ni har det bättre nu på läsidan? Själva hade vi en fin vecka på ski i Val Gardena. Supersnö och fint väder! Må gott och stora kramar!!!

1. Låter härligt Robin. Ja nu är det lugnare på västsidan. Vet ej om vädret är annorlunda men det blåser ENE hela tiden och då bygger det sjöar på många öar. Take Care P&J

2. Vilka kontraster Robin! Ja ny är rullningarna över och vi har det fint. Ligger på ostsidan av Antigua. Passar på när det är SV vindar. Ha det bra