Flygande överfart över Dover Strait!

Dunkerques infart med marinan vi låg vid.

Vi lämnade Frankrike i morse då vi räknat ut att vi borde ha medströms över kanalen. Får lov att tacka Carl-Håkan på OSK som lärt oss något. Funkade fantastisk bra. Att segla över denna sträcka är 40 distansminuter så det gällde att vara över innan klockan 3 för då vänder strömmen  och då blir det mot och mycket. Vi träffade ett Tyskt par som gick samtidigt som oss men kom fram 4 timmar efter och de hade att göra en timme mellan den nordligaste infarten av hamnen i Dover till den södra som de var kommenderade att gå in i.

Havet med de många strömmarna. Det bara kokar i havet av all kraft.

Vi seglade över på 5 timmar vilket är ett snitt på ca 8 knop men speed over ground var nästan 9 hela tiden. Jackie tog rekordet över 10 knop först, som mest gick vi 16,1 knop på blankt vatten. Det var häftigt.

Rekordhållaren Jackie.

Vi behövde inte segla länge förrän man ser över till England. När man närmar sig ser man Dovers vita stränder med fyren längst upp. Häftig upplevelse.

Dovers vita strandlinje.

När vi närmade oss Dover så fick vi hålla upp ca 30 grader för strömmen tryckte ner oss mot hamnen. Ser jättekonstigt ut. Vi slapp motströmmen och slussarna till hamnen var öppna.

Ellen i hamnen.

När vi kom fram så gick vi upp på stan som är ganska sliten, även människorna, för att äta en bit lunch. Det blev Fish & Ships på en pub med en kall Guinness. Det smakar alltid. Passade också på att klippa mig hos barberaren.

I alla fall en fin krona på torget.
Lasse och Molle hissar den Engelska flaggan.